Acum cativa ani, tata s-a apucat sa bea ceai verde. Constant. Pana am prins si eu gustul. Dupa ce am facut o cura de vreo 2 luni cu diferite tipuri si combinatii de ceai dinacesta (m-am decis la verde cu lamaie ca fiind cel mai bun) am auzit diferite zonuri; unele de bune altele de rele. Curioasa (si acum si cu timp liber) m-am apucat sa cercetez aceste afirmatii. Ce am aflat (undeva si spre surprinderea mea) au fost in marea majoritate lucruri bune.

Compozitie

Prin ceai verde se intelege produsul din frunze de ceai ce nu sunt fermentate inainte de uscare. De aici mie mi-a lasat impresia ca va fi o bautura sanatoasa si usoara, ne fiind prelucrata prea mult din natura la forma finala.

Cele mai importante substante active si efectele lor sunt (mare atentie, dozajul acestora este mult mai mic decat in alte plante ce le contin – cum ar fi cafeaua – asa ca nu va alarmati, totul se termina cu bine !):

cafeina

  • stimulator al SNC
  • creşterea pulsului şi tensiunii arteriale
  • dilatator bronhial
  • diuretic
  • stimulant al perstaltismului intestinal
  • reducerea vitezei de circulaţie sanguine la nivelul creierului şi intestinelor

theophylline (metabolit al cafeinei / substanta ce seamana cu cafeina – putin mai puternic)

  • relaxant al muschiului neted bronhial
  • creste contractilitatea muschiului cardiac; inotropic pozitiv
  • creste ritmul cardiac; cronotropic pozitiv
  • creste tensiunea
  • are efect anti-inflamator slab
  • stimulator al SNC

theobromine (metabolit al cafeinei – putin mai slab)

· stimuleaza miocardul

· vasodilatator; creste ritmul cardiac, dar in acelasi timp dilata vasele de sange, cauzand tensiune redusa

reduce simptomele de astm

flavonoizi

(Epicatechin) imbunatateste circulatia sanguina, prin urmare ajuta la mentinerea sanatatii inimii

EGCG

antioxidant

- ceaiul verde contine o treime din cafeina pe care o contine cafeaua

Beneficii

a) Inima (boli cardiovasculare, tensiune etc.)

In 2006 Jurnalul Asociatiei Medicale Americane (Journal of the American Medical Association) a publicat un studiu care atesta ca “Consumul de ceai verde este asociat cu o rata redusa de mortalitate indusa boli cardiovasculare”. Studiul a fost condus de Universitatea Tohoku din Japonia si a urmarit 40, 500 de adulti japonezi cu varste curpinse intre 40-79 de ani. Acestia nu avusesera niciodata accidente cardio-vasculare, agina (obstructia arterelor ce duc sange oxigenat la inima), sau cancer la inceputul studiului in 1994. Acesta a durat 11 ani, timp in care au fost inregistrate mortile, in doua categorii : fara nicio cauza clara, si cu o cauza clara. S-a observat ca participantii ce consumasera 5 sau mai multe cani de ceai pe zi (in contrast cu cei care beau mai putin de o cana) aveau un risc de moarte cu o cauza generala cu 16% mai scazut si sanse cu 25% mai mici de a face vreo boala cardiovasculara.

In 1997, un studiu olandez arata o diminuare cu 32% a atacurilor de cord ce nu sunt fatale si o diminuare cu pana la 70% a celor fatale. Totodata, in 1999 un studiu american atesta o diminuare a atacurilor de cord cu 44% in cazul bautorilor de ceai.

Un alt studiu american s-a concentrat pe preventia unui al doilea atac de cord. 1,900 de subiecti au fost monitorizati timp de 4 ani. Bautorii de mai putin de 14 cani pe saptamana au avut o diminuare cu 31% a riscului de moarte si bautprii de mai mult de 14 cani pe saptamna au cunoscut o diminuare a riscului de moarte cu 39% – comparatia s-a facut cu persoane ce nu au consumat deloc ceai.

b) Colesterol

S-a gasit ca ceaiul verde scade colesterolul total si il creste pe cel bun – HDL (high density lipoprotein). Alte studii atesta ca polyphenolul gasit in acest ceai ar putea bloca absorbtia intestinala de colesterol si promova excretia sa din corp. In cazul fumatorilor, s-a constatat ca nivelul de LDL (tipul rau de colesterol – low density lipoprotein) din sange este mult redus in cazul consumarii constante de ceai verde pe o perioada de cateva luni.

c) Diabet

Ceaiul verde a fost folosit in mod traditional pentru a regla glicemia din sange. Studii efectuate pe animale arata ca acesta ar putea fi folosit ca sa previna evolutia diabetului tip 1 si sa ii incetineasca progresul odata ce s-a declansat.

d) Boli de ficat

Studii efectuate pe oameni concluzioneaza ca cei care beau mai mult de 10 cani de ceai verde pe zi au mai putine sanse sa se imbolnaveasca de ficat. Se pare si ca acest ceai poate ameliora efectele substantelor toxice precum alcoolul asupra ficatului.

e) Scaderea in greutate

S-a speculat ca ceaiul verde poate da un boost metabolismului, astfel ajutand arderea grasimilor. Un studiu a confirmat ca o combinatie intre ceai verde si cafeina a reprezentat un ajutor in incercarea de a pierde in greutate ori in mentinerea in greutate la persoanele supraponderale. Cu toate acestea un al doilea studiu a infirmat concluzia primului . Unii cercetatori speculeaza ca substanta numita catechina este cea care ajuta la arderea grasimilor.

Concluzionand, aici parerile sunt imparitie, mie personal imi place sa cred ca are efect (eventual voi reveni cu mai multe detalii dupa cercetarea amanuntita a mai multor studii pe aceasta tema).